lördag 6 februari 2010

Från träning till mode - och nu matblogg.

Mitt förra inlägg gick i modets tecken.

Nu är det dags för lite matbloggande och svaret på den alltid lika intressanta frågan: "Vad åt du idag?"
Ja, det var inte stenålderskost och inte heller LCHF eller vad det heter när man bara äter fett.
Min middag var snarast ursvensk husmanskost, nämligen skånsk kalops med kokt potatis. Det skulle ha varit rödbetor till, men det hade jag inga. Råkost hade jag däremot, i form av morot, vitkål och röd paprika, men den kom inte med på bilden.
Till efterrätt blev det varma bär med honung och vaniljglass. Till glassen serverades kaffe i en mugg med texten "Snill gutt" som jag fick av min norska mormor när jag var i femårsåldern, eftersom jag var en snäll gosse redan då. I övrigt serverades genomgående vatten som måltidsdryck.




2 kommentarer:

Mats Carlsvärd sa...

Då är frågan: Vad är det för skillnad på skånsk kalops och vanlig kalops? Ännu intressantare är kanske hur många kalorier normalportioner av huvudrätt och dessert ger. Hade maten återståällt de drygt 2 000 kalorier som jag gjorde av med under dagens trningspass.

Thomas Johansson sa...

794 kcal per portion enligt internationella normalberäkningen, men eftersom jag åt ca 1, 75 portion av huvudrätten så torde vi hamna på ca 1170 kcal. Jag är däremot inte säker på att kalopsen var skånsk. Kanske var den vanlig. Däremot var den inte norrländsk, eftersom sådan ska innehålla mindre kött och mer rotfrukter.