torsdag 27 maj 2010

Grabbhalvan, sprint-DM och England

Efter värmen i Göteborg bjöd Örebro ikväll på perfekt löparväder. Svalt och skönt, med lite medvind i början. Jag fick syn på Mats efter första kilometern och höll honom i sikte fram till trekilometersmarkeringen. Då kände jag att vi började sacka så jag gick om och kom tillbaka under fyraminuterstempo. I mål visade min klocka på 19.45, vilket skulle innebära personligt rekord på 5 km i "modern tid". I resultatlistan hade jag 19.38, så även om nog banan var lite felmätt så låg jag precis under drömgränsen 20 minuter.

Kan inte några orienterare hålla kurs med löparklubbarna så att de lär sig 1. att mäta banan rätt. 2. att få ut resultaten snabbare. Efter en orienteringstävling kan man inom någon timma hitta samtliga resultat från massor av olika åldersklasser, inklusive varje löpares sträcktider, dvs löptiden mellan varje kontroll. Vad är det som tar sån tid med att få ut resultat från en liten 5-kilometerstävling?

På lördag väljer jag sprint-DM i orientering före Hälleforsterrängen.

Och nu har jag bokat resan till England som jag sparade ihop till genom att köpa en billig fåtölj. Fredag 11 juni bär det av till Rochdale Harriers 3-dagarstävling. Första etappen är 6 miles på asfalt, som jag dessvärre troligen kommer att missa på grund av sen ankomsttid. Därefter följer en andra etapp på blandat underlag och en avslutande fellrunning med kraftig kupering på gräsbevuxen hedmark. Start och mål vid puben The Brown Cow i Norden, Rochdale. 3 Day Event

1 kommentar:

Anna sa...

Grattis till ett prydligt pers. Härligt att klara drömgränser. Angående resultatlista: var glad att det finns en överhuvudtaget.

/sur och grinig Vårrusare