fredag 20 februari 2009

I tangentens riktning

Nu har jag köpt nya skor igen. Nåja, som mina döttrar brukar påpeka; jag köper ju inget annat, så. Med det menar de att jag inte "har ett liv", utan bara nördar mig igenom tillvaron med löpning och orientering.
Tangentens riktning har med saken att göra på så sätt att de nya, lätta skorna heter Saucony Tangent 3. Jag fick för mig att ta reda på vad "i tangentens riktning", som man hör ibland, egentligen betyder och googlade på det. Det skulle jag inte ha gjort. Det dök upp sida upp och sida ner med matematiska nördsidor som förvirrade mer än de förklarade. Inget för en humanist. Här följer ett kort citat som får mig att minnas de förhatliga mattelektionerna i skolan:

"Om vi bortser från att det inte är en linjär rörelse (som manne påpekat), att spec. relteori inte är fullt beskrivande, så råder kontraktionen ändå bara i rörelseriktningen. Om vi linjäriserar rörelserna lokalt, dvs låter månarna röra sig i tangentens riktning, så kommer de endast krympa i den riktningen. Dvs. om månarna var perfekt sfäriska skulle de få en mer disk-liknande form. Men detta skulle inte påverka avståndet från en måne till en annan, eftersom rörelseriktningarna är parallella."

Hur som helst, så här ser skorna ut:

Jag provsprang dem på löpbandet några kilometer i kväll och det kändes bra. På tisdag får dojorna bekänna färg i mässan.

2 kommentarer:

Mats Carlsvärd sa...

Snygga! Och dyra! Och så här står det på Löplabbets hemsida: "Perfekt för snabba träningspass och för en snabb mara." Vad har du för planer, Thomas?

Thomas Johansson sa...

Mara får vara, men Varvet är jag anmäld till och det får gärna gå fortare än förra gången.