torsdag 28 maj 2009

Förargliga åtta sekunder

Jag nådde min första målsättning på kvällens grabbhalva genom att gå under min tid från förra året som var 20.21. Slutade på 20.08 ikväll. Dessvärre missade jag nästa mål med åtta sekunder. Man vill ju gärna under tjugo. Klubbkamraten "Dr Skalpell" var inom synhåll,men ändå så långt borta. Han lyckades komma under den magiska gränsen och gick i mål på 19.58.
Övriga klubbkompisar var också nöjda med tiderna, men Håstis hade oroväckande ont i foten efter loppet.

Kvällens samtalsämne, "snackis" för er yngre, var det bristfälliga arrangemanget. Ingen visste riktigt var startlinjen fanns. Inga fållor fanns för olika startgrupper. Det helt skrattretande upploppet på gräs som korsar en liten bäck strax före mållinjen osv osv. Ett riktigt B-arrangemang som trots sina brister måste ge sköna slantar till arrangörerna. En orienteringstävling med sådana brister skulle inte få många deltagare nästa gång och tänk då på hur mycket svårare- och dyrare - det är att arrangera orientering. Färdiggnällt av H55:an, men skärp er gärna!

På lördag blir det sprint-DM och på söndag Park-Tour med Hilding.

5 kommentarer:

mina sa...

Låter precis som blodomloppet här då... de hade två startlinjer, en för elit och en för vanliga, men ingen som kollade att det efterföljdes. 10 000 människor som skulle starta typ samtidigt och dessutom en start som blev framskjuten 20 minuter. Fiasko, men trevlig picknick

Unknown sa...

Kanske har man gjort en utvärdering av tidigare lopp och bestämt att rationalisera för att minska "spillet" onödiga arbetsinsatser som minskar värdet dvs de sammanlagda intäkterna minus arbetskostnader.(inspirerat inlägg efter morgonmässa med nya sjukhusdirektören)
I GPS tider borde man ju klara sig utan funktionärer och med obligatoriska gula västar på löparna så kanske man slipper stanna trafiken i onödan.
En rolig detalj var två pensionärer som lugnt placerat sig 10meter framför startlinjen. De stod där i rent dödsförakt på gräset mellan väg och cyklestig sekunder innan starskottet för årets tjurrusning. I sista stund motades de åt sidan.
Tills sist ett råd: vässa spurten inför nästa år så når du målet.
"Dr. Skalpell"

Thomas Johansson sa...

Friidrottarna arrangerar tydligen lika illa i Gbg som här.
Tack Fred för dina synpunkter. Jag tänkte vidarebefordra till arrangörerna, men då kanske vi inte får vara med nästa år...eller blir uteslutna ur friidrottsförbundet. Det är naturligtvis rätt att spara så här i kristider.

Mats Carlsvärd sa...

Stort grattis till bra tid, Thomas. Men jag vill påpeka att jag minsann har sprungit det där loppet på 18 minuter och 45 sekunder. Det var 1996.

Thomas Johansson sa...

Och du Mats, på den tiden var banan en bit för lång. Det var fem kilometer när man passerade mållinjen på hemvägen och så tillkom den fåniga upploppet på gräsmattan. För några år sedan kortade man av, men råkade korta lite för mycket så man fick lov att lägga på en bit igen, det är därför upploppet går i en kurva och avslutas med att man passerar en konstgjord bäckfåra! Din tid skulle ha motsvarat 17.59 på kontrollmätt bana. Förresten hade du en supporter på banan. När jag hade ungefär 1km kvar blev jag påhejad med "Heja Carlsvärd". Det är väl klubbtröjan och "frisyren" som förvillar. Hoppas foten är bättre.