lördag 23 maj 2009

"Vem springer tills man spyr?"

Så löd rubriken på ledaren i senaste numret av orienteringsrörelsens organ Skogssport. Det handlade om hur vi ska agera, eller inte agera, som ledare och föredömen för våra unga.
Idag har jag varit ett riktigt dåligt föredöme, genom att i handling besvara frågan. Jo, det var jag som spydde efter målgång i Hälleforsterrängen. Det har aldrig hänt förr, men det var ett riktigt jobbigt lopp. Jag har inte sprungit där förut och det var mycket mer kuperat än jag hade väntat mig.
Man springer två olika varv, det första är 5,6 km och det andra, och betydligt jobbigare, är 4,4. Jag blev förvarnad om att andra varvet skulle bjuda på längre backar, men lyckades inte lägga band på mig och spara tillräckligt med kraft.
Strax före 7 km kommer en låång och lönndryg slakmota som nästan tog knäcken på mig. Förutom att backen är lång så har man fri sikt hela vägen upp och den känns oändlig. Jag lyckades bita ihop, titta ner och tugga på med myrsteg uppför backen. Fick lite nya krafter när vi äntligen var uppe och gick om ett par gubbar på slutet. Avslutningen går på gräs inne i skidstadion och jag försökte mig på en spurt för att hålla undan för bakomvarande.
Det var nog spurten som gjorde att jag fick smyga undan bakom ett hus och spy. Förlåt alla ungdomsledare. Det var inte meningen och jag ska aldrig uppmana någon annan att göra så. Möjligen några av mina jämnåriga klubbkompisar i så fall. De kan behöva ta i lite hårdare.

Apropå inskolning var jag och barnbarnet Hilding i Markaskogen igår och sprang 2,4 km i jämnt tempo utan att stanna eller gå. Det är vår plan inför Blodomloppet. Om vi tränar på att hålla jämn fart och jogga hela vägen så räknar vi med att förbättra vår tid från förra året som var 42 minuter på 5 km.

På torsdag är det dags för Grabbhalvan och då ska jag försöka utmana min tid från förra året som var 20.21.

Veckans ord visar hur man kan förenkla språket på ett smidigt sätt. I stället för brandbilen, ambulansen och polisbilen kan man helt enkelt kalla alla utryckningfordon BRAMLISEN. Det är inte jag som har kommit på det utan Julius 2,5.

Inga kommentarer: