lördag 30 maj 2009

Utklassning och förnedring i sprint-DM

Karolina Karlsson, Almby IK, utklassade länets damer med en segermarginal på över minuten när dagens sprint-DM avgjordes i strålande sol. Hon höll huvudet kallt och lyckades genomskåda banläggarens finter på den välkomponerade banan som bjöd på såväl skogs- som stads- och parkorientering. Grattis Karro.

Förnedring var ordet för H55plus som började mycket bra och lyckades hålla flytet fram till 12:e kontrollen. Där hade den sluge banläggaren, Bosse G, lagt tre kontroller inom ett minimalt parkområde mellan några hus. Jag passerade den första och konstaterade i ögonvrån att det inte var rätt kodsiffra. Lite längre fram satt en skärm till och med det för H55:or typiska övertaggade hjärnsläppet sprang jag dit och stämplade utan att kolla kodsiffran. Fortsatte resten av banan i god fart och gick i mål i tron att jag presterat på topp. Svaret blev; felstämplat och total förnedring. Försmädligt särskilt med tanke på att min tid hade räckt till seger. Kommer jag någonsin att lära mig?

Det finns löpning och så finns det löpning. Jag joggade ner en sväng efter loppet och blev passerad av Per Sjögren som också joggade ner. Kunde konstatera att han joggar ner lite fortare än min egen tävlingsfart.

3 kommentarer:

Kalle sa...

Känner mig föranlåten (oj, den formuleringen känns inte från igår)att citera följande tänkvärda mening ur Mikkeli - Jukola 2009 och dess förnämliga "Tävlingsdirektiv":

"Där avståndet mellan kontrollerna är korta, skall man vara noggrann så att inte kontroller blir obesökta".

Onekligen en tänkvärd uppmaning till H55plus och till oss Finlandsresenärer.

mina sa...

Attans vad trist. Du får tänka på det till på söndag. Vi ses snart.

Mats Carlsvärd sa...

Äsch, du var ju i alla fall klart snabbast.