onsdag 17 december 2008

Intervaller och Juliuspepparkakor

Gårdagens intervallpass var tvåhundringar i stegrad fart. Jag försökte hålla igen, men blev provocerad av chefen för Månadsbladet till att springa den tjugotredje intervallen under 35 sekunder. Sedan fick jag ge upp. Det känns en del i höftryggen idag.

Egentligen skulle jag ha gått till Rehab C i kväll, men jag fick trevligare sysselsättning. Barnbarnet Julius kom hit och vaktade mig och vi bakade grabbpepparkakor. Vi är båda typiska för vår ålder. Tvååringar och femtiofemåringar har dåligt tålamod och då finns det bara ett sätt att baka pepparkakor på. Man köper färdig deg, i mitt fall från bageriutbildningen. Sedan rullar man den så att den blir ungefär dubbelt så lång och lagom tjock. In i frysen med den en stund och så bara att skiva med en vass kniv och grädda i fem minuter. God juldoft i köket och goda "hembakade" kakor.

Idag började min delkurs i Historia B; "Medier och politik i samtidshistorisk belysning". Vi ska ha ett färdigt utkast till PM klart på måndag och sedan en slutgiltig version inlämnad senast 8 januari och examination 12 januari. Det blir en Jul i läsandets och skrivandets tecken. Förresten "samtidshistorisk belysning" måste väl vara en sån där pannlampa som Kalle har köpt? Eller är den framtidshistorisk? Min egen lampa är forntida, men just nu är batteriet nyladdat för PISK (Pannlampa I SKog) i morgon kväll. Därefter ryggträning på fredag och lätt distanslöpning på min namnsdag 21 december.

Inga kommentarer: