fredag 10 april 2009

Fin dag för Filipstadsutflykt

Sol från en molnfri himmel. I eftermiddag bär det av till två tävlingar i Värmland.
Då är vi närmare Norge och det får mig osökt att tänka på Mats fjärde runda i Örebros bostads- och närområden. I min roll som språkpolis och bättrevetare vill jag uttrycka mitt stöd till professor Elias Werséns uppfattning att gatunamnet Glomman har sitt ursprung i Norges längsta flod Glåma. Så har jag fått lära mig redan som barn och eftersom jag växte upp i området, dessutom med en från Norge härstammande mormor, torde detta vara så nära sanningen vi kan komma.
Mats passerade mycket riktigt mitt barndomshem och besåg den skog där min orienteringsteknik grundlades. Det finns nästan inga höjdkurvor där, men däremot en hel del svårframkomlig sumpskog.
Bara ytterligare en upplysning. Det område man kommer till efter att ha sväng höger i Bondsättersskogen och passerat Vittvångs gård är, som Mats förmodar, en del av Marieberg. Som många andra mindre samhällen, till exempel Mosås och Adolfsberg, består Marieberg av två delar. En del har uppstått vid landsvägen på åsen och den andra vid järnvägen som har byggts på slätten en bit därifrån.

Inga kommentarer: