tisdag 9 juni 2009

Njutningsfyllda intervaller

Fick rycka in som tränare i kväll och uppgiften betod i att toppa formen på de klubbkompisar som ska till Jukolakavlen till helgen. Vi körde ett enkelt pass som inleddes med 2 km uppvärmning och några koordinationslopp. Därefter 12x 250 meter på spåret. För min del gick den första på 1.02 och därefter successiv sänkning till 53 på den sista. Vilan styrdes av pulsen och det stämmer ganska bra för mig att pulsen går ner från cirka 165 till drygt 130 på en minut.
Vi fick sällskap av två gäster; Iva från KFUM och hennes pojkvän som vi hoppas kunna värva till Almby IK.

Skönt att springa av sig lite misshälligheter (neutralt uttryck för en massa skit). Löpning är verkligen universalmedicin! Satsar på att öka på träningen en del nu fram till att orienteringssäsongen inleds med Hallands 3-dagars 11 juli.

3 kommentarer:

Mats Carlsvärd sa...

Tack ska du ha! Det var ett härligt träningspass. Intressant det där med pulsen. Jag kom upp i 175-180 och gick under vilan ner till 120. Du kom upp till 165 och sjönk till 130. Vad beror skillnaden på? Förklara, du store fysiolog!

mina sa...

Det beror väl på att du är yngre och har högre maxpuls antagligen... det lägre värdet borde ju tyda på att du är bättre tränad än farsgubben ;)

Thomas Johansson sa...

Jag hänvisar till min chefsfysiolog som redan har svarat.

(Mina: heter du Haglund, eller?)