måndag 5 januari 2009

Underbart är kort- och ingen träning idag heller

Nu är version 1 av mitt historie-PM klar. Det handlar om radions politiska styrning och hur intressant är det? Jo vars, jag har valt ämnet själv.
Problemet är att det bara ska vara fem sidor text, förutom innehållsförteckning, källor och sånt.
Jag är nu uppe i drygt sju sidor och en stor del av den utredande texten återstår att skriva. Det är den del som handlar om hur det gick till när mångfalden skulle öka i radion genom att staten sålde sändningstillstånd för reklamradio till högstbjudande 1993.
I den processen är ju cirkeln numera sluten efter att Na:s ägare Stampenkoncernen har sålt sitt tillstånd till tyskägda SBS-radio som numera innehar båda tillstånden i Örebro. Så har den tänkta mångfalden slutligen gått över i enfald. Hur beskriver man detta kortfattat?
Min kära dotter Tove, som är en riktig räv när det gäller PM-uppgifter på B-nivå, har nyss gett mig en del råd. Man kan minska marginalerna lite och kanske minska radavståndet en smula. Men det ska vara cirka 12 000 tecken så sidantalet är sekundärt. Dessutom bör jag leva upp till sådant som jag själv lär ut, t ex att satsytan inte bör vara bredare än 13,5 cm för att förbättra läsbarheten.
Nåja, jag får sätta igång och stryka i morgon. Text alltså - inte tvätt.
Målsättningen är att PM:et ska vara klart på eftermiddagen så att jag kan fira med ett intervallpass i mässan 19 30. Charlotte har lovat att det är öppet.

3 kommentarer:

Mats Carlsvärd sa...

Vem var det som sa: "Skriv kort, helst inte alls" ? Sigge Ågren?

Thomas Johansson sa...

"I hate to write, but I love having written"
Winston Churchill

mina sa...

Lycka till Kära far. Stryk hellre än att trolla med marginalerna, vi har ju trots allt ett svensklärarrykte att leva upp till. Det blir säkert bra.